ميرزا محمد حيدر دوغلات
156
تاريخ رشيدى ( فارسي )
حساب تمام گرفت و « 1 » قاليماق او را الاجى « 2 » خان گفت ، به عبارت مغول معنى الاجى ، كشنده مىشود ، يعنى خان كشنده . اين لقب به خان ماند . مردم الاجه « 3 » خان گفتند . اكنون در ميان مغول ، سلطان احمد خان مىگويند ، ديگر تمام طوايف الاجه « 4 » خان مىگويند و در تواريخ مير خواند و خواند مير هروى « 5 » و غيرهم ، الاچه خان نوشتهاند . 365 و بعد از اين وقايع با اوزبك - قزاق مخالفت كرد و جهت آن بود كه در شرح احوال سلطان محمود خان مذكور شده كه سلطان محمود خان با اوزبك - قزاق دوبار مصاف داد و شكسته شد . از اين جهت سلطان احمد خان با اوزبك - قزاق تاختها برده سه مرتبه ايشان را در هم شكست . هرچه ايشان با برادر كلان او ، سلطان محمود خان كرده بودند وى با ايشان آن قصور راست كرد . مغولستان را چنان ضبط نمود كه از حدود مغولستان تا هفت هشت ماهه راه قاليماق و اوزبك را گذر « 6 » نمىبود . چون از اطراف مغولستان خاطر جمع كرد ، متوجه كار ميرزا ابابكر و كاشغر شد در تاريخ سنه خمس و تسعمايه 366 كه سال تولد اين فقير بوده است . « 7 » چون به كاشغر آمدند ، ميرزا ابابكر ، كاشغر و يانگى حصار را به لشكر و ذخيره محكم ساخته خود به ياركند رفت . چند مرتبه گماشتگان ميرزا ( 73 ر ) ابابكر به خان مصافها دادند « 8 » در قلعه كاشغر و يانگى حصار كه شرح آن طولى تمام دارد . بالجمله سلطان احمد خان « 9 » قلعه يانگى حصار را به زور گرفت و قلعه كاشغر را گذاشته گريختند . يانگى حصار و كاشغر را « 10 » مستخلص گردانيد . زمستان در آنجا بود و كوچ « 11 » را از مغولستان به كاشغر آوردند و در آخر زمستان تا ياركند به سر ميرزا ابابكر رفت . ميرزا ابابكر « 12 » از قلعه بيرون نيامد . چون ديدند كه در قلعه رفتن مصلحت نيست ، به طرف كوههاى ياركند جهت مال و غنيمت رفتند ، بعد از آنكه مال و غنيمت گرفتند متوجه كاشغر شدند . ميرزا ابابكر از ياركند با لشكر جرار
--> ( 1 ) . نت : - از وى حساب . . . و . ( 2 ) . نت : قلاجى / نگ : الاچه . ( 3 ) . نگ : الاجه . ( 4 ) . نت : الاچه . ( 5 ) . نت : در تواريخ ميرخوانده ميرهروى . ( 6 ) . نت : اوزك گذر . ( 7 ) . نت : بود دست . ( 8 ) . نت : + و . ( 9 ) . نگ : ميرزا . ( 10 ) . نت : - گذاشته گريختند . . . كاشغر را . ( 11 ) . نت : كوه . ( 12 ) . نت : - رفت ميرزا ابابكر .